Aloras faglige tilgang

Alora arbejder med anerkendende, relationspædagogisk og narrativ tilgang som en forudsætning for arbejdet med de unge. Derudover arbejder vi ud fra en tilknytningsteoretisk og Neuroaffektiv udviklingspsykologisk forståelsesramme.      

Neuroaffektiv udviklingspsykologi

Neuroaffektiv udviklingspsykologi er en teoretisk tilgang, der fokuserer på sammenhængen mellem hjernens udvikling og følelsesmæssige oplevelser i barndommen og tidlig ungdom. Derfor anser vi hos Alora tilgangen som nødvendig i vores daglige arbejde og benytter denne viden til at skabe det bedste grundlag for personlig udvikling.

Metoder

  • TEACCH

    TEACCH er baseret på at fremme kommunikation og forståelse gennem visualisering og konkretisering i en struktureret ramme. TEACCH giver de unge hos Alora mulighed for at visualisere opgaver, hvilket kan støtte dem i at gøre opgaven mere overskuelig.

  • KAT-kassen

    Kognitiv Affekt Træning anvender vi som et samtaleredskab i dialog, til at støtte og udvikle den unge i de tanker og følelser, der kan være svære at forstå. - Ligeledes benytter vi KAT-kassen som støtteredskab til at strukturere og konkretisere samtaler, således at de unge lærer at tale og forstå tanker og følelser.

  • Værdsættende samtale

    Vi ser vigtigheden i at være opmærksom på de samtaler der er i samspil med de unge. Derfor er den værdsættende samtale en værdifuld metode, hvor der er fokus på at hjælpe de unge med at sætte ord på det der fungerer. Metoden er derved med til at holde fokus på de ressourcer og styrker som de unge hver især har.

  • Low Arousal

    Hos Alora benytter vi Low Arousal som en konfliktnedtrappende metodisk tilgang til mennesker i affekt. Det centrale i Low Arousal metoden er, at bevare roen og undgå konfrontationer. Budskabet i Low Arousal er derfor, at ro smitter - og betydningen af affektsmitte har derved en central rolle.